Kawan Ads

Thursday 26 December 2013

Perihal Emak

Semalam sampai next week, mak tak jaga anak-anak..Sibuk uruskan a few things termasuk penjualan rumah untuk dijadikan your modal.Besarnya harapan mak untuk abang kembali.What should i said?Setiap waktu bibir bie, mak dan anak-anak sentiasa berdoa yang abang akan ingatkan kami.Tak kasih ke pada mak, abang? Bie sentiasa pesan pada abang dulu, isteri dan anak boleh cari (which you dah buat skrg) tapi mak satu je dalam dunia  ni.Abang tak lahir dari perut perampas tu, abang lahir dari perut mak abang yang sekarang ni akan menangis setiap kali mengingatkan abang.Bie okey.. bie dan anak move on walaupun dalam hati bie ni memang penuh dengan nama abang..Tapi mak..satu-satunya anak lelaki dia ialah abang..

Hadis Bukhari :

" Siapa yang membuatkan orang tuanya menangis maka durhakalah dia"

Dari Thaisalah bin Mayyas , ia berkata,

كُنْتُ مَعَ النَّجَدَاتِ ، فَأَصَبْتُ ذَنُوْبًا لاَ أَرَاهَا إِلاَّ مِنَ الْكَبَائِرِ، فَذَكَرْتُ ذَالِكَ ِلابْنِ عُمَرَ. قاَلَ: مَا هِىَ؟ قلُتْ:ُ كَذَا وَكَذَا. قَالَ: لَيْسَتْ هَذِهِ مِنَ الْكَبَائِرِ، هُنَّ تِسْعٌ: اْلإِشْرَاكُ بِاللهِ، وَقَتْلُ نِسْمَةٍ، وَالْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَةِ، وَأَكْلُ الرِّبَا، وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيْمِ، وَإِلْحَادُ فِي الْمَسْجِدِ، وَالَّذِيْ يَسْتَسْخِرُ ، وَبُكَاءُ الْوَالِدَيْنِ مِنَ الْعُقُوْقِ، قاَلَ: لِي ابْنُ عُمَرَ: أَتَفَرَّقُ النَّارَ ، وَتُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ؟ قُلْتُ: إِيْ، وَاللهِ! قَالَ: أَحَيٌّ وَالِدَاكَ؟ قُلْتُ: عِنْدِيْ أُمِّىْ. قَالَ: فَوَاللهِ! لَوْ أَلَنْتَ لَهَا الْكَلاَمَ، وَأَطْعَمْتَهَا الطَّعَامَ، لَتَدْخُلَنَّ الْجَنَّةَ مَا اجْتَنَبْتَ الْكَبَائِرَ.

"Ketika tinggal bersama An Najdaat, saya melakukan perbuatan dosa yang saya anggap termasuk dosa besar. Kemudian saya ceritakan hal itu kepada ‘Abdullah bin ‘Umar. Beliau lalu bertanya, ”Perbuatan apa yang telah engkau lakukan?" ”Saya pun menceritakan perbuatan itu.” Beliau menjawab, "Hal itu tidaklah termasuk dosa besar. Dosa besar itu ada sembilan, yaitu mempersekutukan Allah, membunuh orang, lari dari pertempuran, memfitnah seorang wanita mukminah (dengan tuduhan berzina), memakan riba', memakan harta anak yatim, berbuat maksiat di dalam masjid, menghina, dan [menyebabkan] tangisnya kedua orang tua karena durhaka [kepada keduanya].”

Berbaloi ke sayang tinggalkan bie, anak-anak dan terutamanya emak  sedangkan sudah ternyata hukumannya di akhirat nanti?



Islet Zairol

No comments: